Arkæolog for en dag – for børn 8-13 år

Er du mellem 8 og 13 år, og synes du, at arkæologi er spændende? Så kan du nu blive arkæolog for en dag, hvor du selv får mulighed for at prøve kræfter med arkæologens arbejde. I løbet af dagen lærer du også noget om, hvad spændende fund kan fortælle os om fortiden.

Lindholm Høje er Nordeuropas største gravplads fra sidste del af jernalderen og vikingetiden (ca. 400-1000 e.Kr.). I alt er der fundet ca. 700 grave. Børnene får hele historien om gravpladsen og ser nogle af de fund, der er gjort på højen. Sammen taler vi om, hvordan museets arkæologer har fundet ud af så meget om de mennesker, der boede her i jernalderen og i vikingetiden.

Der er også mulighed for, at børnene kan gå med metaldetektor og finde egne fund i jorden. Sammen med arkæologerne kigger vi nærmer på eventuelle fund.

Som afslutning på dagen kan man slippe sin indre viking løs og prøve at lære at skyde med bue og pil.

Husk ordentligt fodtøj, der egner sig til mudret/gruset undergrund. Fx vandresko samt tøj efter vejrforhold. Vi befinder os udenfor hele dagen. Medbring gerne drikkevand og madpakke.

Program kl. 10-13

Kl. 10 Børnene møder ind på anvist område og vejledt til steder hvor tøj/tasker kan placeres.

Kl. 10.15 Kort introduktion af arkæologer. Børnene opdeles i to hold.

Kl. 10.30 Det ene hold afprøver metaldetektor og det andet tager på rundvisning på gravpladsen.

Kl. 11.15 Holdene skifter.

Kl. 12 Frokostpause ved bål. Husk at medbringe madpakke.

Kl. 12.30 Fremvisning af fund, diskussion og spørgsmål. Bueskydning

Bemærk, at hvis du ønsker at besøge selve museet, så skal du kunne fremvise et gyldigt coronapas i form af enten en negativ COVID-19 test, der er max 72 timer gammel, et gennemført COVID-19 vaccineforløb, eller et overstået COVID-19 sygdomsforløb (for min. 14 dage og max 180 dage siden). Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test.

Du skal ligeledes bære mundbind/viser, hvis du går ind på museet. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Bemærk, at der kun kan bookes to gratis billetter pr. transaktion.