Aalborg Slots Teater præsenterer “Spritten”

“Spritten” er en familiekrønike om Harald Jensen, en af Aalborg Akvavittens fædre. Det er en musikalsk teaterforestilling om kunst, industri og familiefejder. En smuk, men også tragisk historie om idealer, moral, storhed og forfald, rammet ind i tidens musik.

Der er tale om en dramatisk fortælling om Haralds Jensens liv og hans betydning for Aalborg lokalt, regionalt og nationalt. Han grundlagde sammen med en række mindre brændevinsfabrikanter Aalborg Spritfabrik. I dag er De Danske Spritfabrikker et nationalt industriminde, som fortæller om de afgørende træk i industriens udvikling og Danmarks forandring til industrisamfund. Harald Jensen var en stor generøs og sammensat mand, en industri- og kunstmæcen, et renæssancemenneske, der livet igennem forsøgte at indfri sin store drøm: at blive kunstmaler.

Et liv hvor han kæmpede med sig selv, sin familie og sin virksomhed. En idealist – en ildsjæl?

I livets sidste fase skræller han hudløst alle menneskelige lag af i forsøget på at finde en mening med livet, en sandhed, om hans drømme og visioner.

Hans knuste kunstnerdrømme blev omsat til gavn for mange i Aalborg.

Testamentet blev hans efterliv.

“Spritten” er en moderne teaterfortælling om en mand, en by, et land, som bygger på virkelige hændelser. Et ny skrevet drama med sange og musik, fem professionelle skuespillere og tre musikere samt et frivilligt folkekor.

Instruktør: Martin Schwab
Forfatter: Troels Laursen
Sangtekst: Anni Gamborg
Medvirkende: Uffe Kristensen, Susanne Sangill, Erik Vinberg, Sune C. Abel, Jonas Østergaard, Marie Louise Forup Nielsen, Per Fotheringham m.fl. samt et salonorkester under ledelse af Martin Kjeldgaard.

Forestillingen er støttet af Aalborg kommune Kulturpulje, Gudrun & Palle Mørchs Mindefond, Ejendomsmæglerfonden, Rotary Aalborg, Rotary Nørresundby, Aalborg Kloster, Nordjyske Museer, Dansk Skuespillerforbund Produktions-støttemidler, Destination Aalborg, Sparekassen Danmark Fonden Hobro, C4 laug, m.fl.

Praktisk info

Forestillingen varer ca. 2 time 10 min.inkl. pause.

Dørene åbner tre kvarter før forestilling begynder.

Tag gerne varmt tøj med.

Indgang fra Adelgade/Latinergyden bag Aalborg Historiske Museum.

Forhold vedr. regnvejr

Teaterforestillingen er udendørs og er derfor afhængig af tørvejr, og den kan derfor udsættes/aflyses ved dårligt vejr. Aalborg Slots Teater er i løbende kontakt med Danmarks Metrologiske institut (DMI). Da der ikke kan gives 100% sikre varslinger i løbet af dagen, aflyser vi ikke en forestilling, selvom det har regnet hele dagen. For at undgå unødige aflysninger tages beslutningen om aflysning derfor først ved den respektive forestillings påbegyndelse. Det er altså intet nyt at hente ved at ringe til os om det, i løbet af eftermiddagen eller aftenen.

Hvis der forventes opklaring i løbet af 45 minutter, udsættes forestillingen.

Hvis forestillingen derefter aflyses, inden der samlet er spillet 20 minutter, ombyttes billetterne.

Det modsatte kan også ske. Sol kan ændre sig til regn. Ofte er der kun tale om byger, hvorfor forestillingen i første omgang afbrydes i 10 – 15 minutter, hvorefter forestillingen fortsætter.

Det sker også, at regnen ikke hører op, og resten af forestillingen må aflyses efter afbrydelsen. I dette tilfælde gælder følgende retningslinjer: Hvis forestillingen aflyses efter en sammen lagt spilletid på over 30 minutter fra forestillingens påbegyndelse, ombyttes billetterne ikke.

Information om arrangøren

Aalborg Slots Teater, Tyge Brahes Vej 23, 9000, Aalborg, Danmark.
Læs mere på www.aalborgslotsteater.dk