Åben udgravning: Jernalderlandsby ved Svenstrup

Lørdag 30. april kan du komme med på en rundvisning i den aktuelle udgravning af en landsby fra ældre jernalder ved Svenstrup.

For ca. 2000 år siden lå en jernalderlandsby på en bakketop syd for Godthåb med udsigt over ådalen. Arkæologer fra Nordjyske Museer er netop nu i gang med at udgrave og registrere landsbyen, der stammer fra ældre jernalder (dvs. ca. 500 f.Kr.-500 e.Kr.). Indtil nu er der blandt andet fundet velbevarede stenlægninger, bevarede ildsteder og mindst 30 langhuse, som har ligget på stedet i århundrederne omkring år 0.

På udgravningen er der ud over utallige stolpehuler også fundet keramik fra lerkar, knogler og enkelte metalredskaber, der alt sammen viser, hvordan menneskene i området har levet i jernalderen.

Arkæologer fra Nordjyske Museer viser rundt på udgravningen mellem kl. 10-14, hvor de fortæller om de spændende fund på stedet og om livet i jernalderen. Rundvisningerne foregår i selve udgravningsfeltet, og vi anbefaler fornuftigt fodtøj. Det er gratis at deltage, og kræver ikke forhåndstilmelding.

Arrangementet er en del af Historisk Festival på Nordjyske Museer.