AFLYST – Åben udgravning i Klarup: Mød jægerstenalderfolket

Eksempel på et af de stenredskaber, som arkæologerne har fundet fra jægerstenalderen. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Netop nu udgraver arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum en kystboplads fra slutningen af jægerstenalderen i det sydvestlige Klarup. Den kan dateres til ca. år 5.000-4.000 f.Kr.

Torsdag 19. marts kl. 17 kan du møde arkæolog Karen Povlsen, der fortæller om jægerstenalderen og om bopladsen, som netop nu udgraves. Du kan blandt andet se nogle af de flere tusind år gamle stenredskaber, som arkæologerne har fundet.

I jægerstenalderen var vandstanden højere end i dag, og Aalborgområdet bestod af flere små øer. Bopladsen ligger på sydspidsen af det, der var en lille ø i stenalderhavet, og når man står i landskabet, kan man i dag stadig se konturen af fjorden og ane, hvor vandet gik til, og man kan se de nærliggende øer i form af bakketoppe.

Det er ikke så tit, at arkæologerne finder en boplads fra den tid, da jægerstenalderfolket var nomader, som ofte flyttede rundt. Men fordi der her er tale om en boplads, som har været brugt løbende over en meget lang periode, så er der i dag stadig bevaret spor, som kan fortælle os noget om de mennesker, der levede i området i det sydvestlige Klarup for 7000-6000 år siden.

Arrangementet begynder kl. 17 og varer ca. 30 minutter.
Adresse: Skurvognene ved Sønderkæret i Klarup.