Åben udgravning – hør om vikingerne ved Fjelsted

Det begyndte med et metaldetektorfund af et smykkesæt i 2015, og siden da har arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum undersøgt en vikingegravplads ved Fjelsted ad flere omgange.

Nu inviteres nysgerrige og andre interesserede til åben udgravning, hvor de kan høre om de mange fund og om vikingerne på Fjelsted-egnen.

Nordjyllands Historiske Museum er i øjeblikket i gang med at udgrave en god håndfuld jordfæstegrave ved Fjelsted sydvest for Mariager. Ud fra de gravgaver, man har fundet i de undersøgte grave, kan gravpladsen dateres til ældre vikingetid, det vil sige cirka 800-900-tallet.

Blandt andet har arkæologerne i august fundet en veludstyret kvindegrav, hvor den gravlagte har fået et rigt smykkesæt med sig i graven. Det består af et sæt skålspænder til at holde klædedragten. Et sæt, som de færreste på det tidspunkt var forundt at bære og få med sig i graven.

I de sidste tre år er der udgravet 10 grave, ligesom der er yderligere her i august 2018 er undersøgt 6 grave. Og der er fundet mange genstande i området over flere omgange. Alt sammen vidner de om vikingelivet på Fjelsted-egnen for mere end 1000 år siden.

Udover den føromtalte kvindegrav er der for eksempel fundet ravperler, bronzearmringe, jernknive, hvæssesten, diverse spænder, nåle, halvkuglekar, jernbeslag fra et muligt skrin, en rektangulær fibula, to skålspænder – foruden det smykkesæt, der blev fundet med metaldetektor i 2015, og som satte gang i udgravningerne.

Det og meget mere fortæller arkæologer om til Åben Udgravning.