Årets fund 2019: Vaarst-glasset

2019 er ved at rinde ud, og det er tid til at gøre status. Vi har derfor spurgt arkæologerne ved Nordjyllands Historiske Museum, hvad årets fem bedste arkæologiske fund er, og et af dem, som de peger på er Vaarst-glasset.

Ved landsbyen Vaarst sydøst for Aalborg har arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum dette efterår udgravet dele af en jernaldergravplads af hidtil uset omfang og karakter i det jyske. Den stammer fra en særdeles urolig periode i danmarkshistorien, og den vidner om, at her lå et markant magtcentrum i årene 200-550 e.Kr.

Der er fundet mange spændende ting på udgravningen, men et af de mere sjældne fund er et intakt romersk Snartemo-glas, som dukkede op af mulden i oktober. Ifølge arkæologerne er det endt i graven ved Vaarst ca. 200-400 e.Kr. Man finder ofte drikkeudstyr i grave fra den periode, men normalt er der tale om hjemligt produceret lerkar. Romerske glas findes kun i de allerrigeste grave.

Glasset er formentlig importeret fra det romerske område, hvor der lå glasværksteder i 300- og 400-tallet. Ifølge arkæologerne fortæller et fund af den her type, at de landområder, vi i dag kalder Danmark, ikke var isolerede. Man havde kendskab til, hvad der foregik rundt omkring i Europa, og hvad der var af eftertragtede genstande andre steder.

Med til historien hører også, at gravpladsen ligger tæt ved jordoverfladen efter mange års dyrkning af jorden. Moderne pløjning fjerner nemlig hvert år flere cm af det øverste jordlag. Og randen af glasset blev fundet kun få cm under pløjedybde – en eller to pløjninger mere, og det havde ikke overlevet. Heldigvis nåede ploven ikke ned til glasset, så det enestående drikkeglas kunne findes intakt.

Glasset og andre flotte fund fra udgravningen ved Vaarst udstilles på Lindholm Høje Museet fra 18. februar 2020.

Skrevet 17. december 2019