Aalborg i krig 1940-45 – På egen hånd

Beskrivelse

Besættelsestiden satte dybe spor i Aalborg. Et stort antal tyske tropper (10.000) var udstationeret i Aalborg, en af Danmarks første modstandsgrupper, Churchill-Klubben, blev dannet i Aalborg, og Aalborg var et af de steder i landet hvor der var flest sammenstød mellem modstandsbevægelse og den tyske værnemagt. På museet er der muligheder for at lade eleverne arbejde selv og komme tæt på historien om Aalborg under 2. verdenskrig, bl.a. med opgaver og originale genstande.

Der er følgende muligheder for selvstændig fordybelse i besættelsen:

A. Besøg udstillingerne. Udstillingen Aalborg i krig 1940-45 om den tyske besættelse, dagligliv og modstandskamp. Det er muligt også at besøge Oprør i Nordjylland, hvor et af temaerne er modstands-bevægelsen i Aalborg.

B. Elevopgaver til Aalborg i krig og lærervejledning.

Materiale kan hentes her:
Aalborg i krig – elevmateriale
Aalborg i krig – lærervejledning

C. Besættelseskassen med originalt ”hands on”-materiale, opgaver og tidslinjer (skal bookes inden besøget). Kassen står i udstillingen Aalborg i krig.

D. Byvandring i besættelsens Aalborg. Man kan også bestille en guidet byvandring af en times varighed. Pris 600 kr.

Grundskole 6.-9. kl.

Fag

Kompetenceområder

1. Kronologi og sammenhæng
  2. Kildearbejde

1. Eleven får kendskab til hvordan dagliglivet bliver påvirket af besættelsen.
  2. Eleven får kendskab til hvordan store internationale begivenheder får konsekvenser i lokalsamfundet.
  3. Eleven kan placere historiske begivenheder i kronologisk sammenhæng på en tidslinje, hvis besættelseskassen inddrages.
  4. Eleven kan arbejde med forskellige former for kilder – lydoptagelser, originale tekster og synspunkter og genstande.

Fakta om tilbuddet

Booking: Husk at aftale jeres besøg i forvejen.
Hvornår: Hele året, tirsdag-lørdag kl. 10-16
Pris: Gratis
Varighed: 1-2 timer
Emner: Augustoprøret 1943, modstandsbevægelse, besættelsen, krig, dagligliv og rationering, illegale blade

Faciliteter på stedet

Tilgængelighed: På bagsiden af museet findes en rampe, som giver adgang for kørestole, barnevogne mv.
Toiletter: Der er toiletter i stueetagen, hvoraf et er handicapvenligt.
Handicaphjælpere: Gratis adgang
Medbragt mad: Der er mulighed for at spise medbragt mad ved borde i museets forhal. Dog med forbehold for at der kan være optaget. Hvis din klasse skal spise madpakker på museet, bedes det booket på forhånd.

Aalborg Historiske Museum
Algade 48