Historier fra danske cirkus

Museumsinspektør ved Nordjyske Museer, Lykke Olsen, har gennem 2024 interviewet en række nuværende og tidligere cirkusdirektører og artister om deres liv i cirkus og om branchen i al almindelighed.

Det er der kommet en række spændende historier ud af, og torsdag 5. september kan du få nogle af dem på Cirkusmuseet i Rold. Her fortæller Lykke Olsen mere om sit arbejde med indsamlingen af dansk cirkushistorie, og hun præsenterer ved samme lejlighed en lille ny fotoudstilling på museet.

Arbejdet med at indsamle beretninger fra danske cirkus har givet indsigt i mange spændende livshistorier fra en usædvanlig branche, der går flere hundreder af år tilbage. Historierne rummer alt fra dyb familieloyalitet, disciplin, kriser, vilde dyr i cirkus, heste i verdensklasse til overvejelser om levevilkårene for cirkus i dag og i fremtiden. Museet har interviewet velkendte navne som Benneweis, Schumann og Berdino, men også mindre kendte – men lige så vigtige – aktører som Arli og Thierry.

Arrangementet giver et interessant indblik i nogle usædvanlige liv og personligheder fra dansk cirkus.

På billedet ses Benny Schumann med et kostume, som han selv har båret i Cirkus Schumann i 1960’erne.