Møllegården: Ny udstilling fra 2. september

2. september åbner en ny permanent udstilling på Vikingemuseet Fyrkat.

Den placeres i den ene længe på Fyrkat Møllegård, der ligger lige ved vikingeborgen Fyrkat, som årligt besøges af mere end 30.000 gæster fra ind- og udland. I mange år har de skullet tage turen ind til Hobro by for at se nogle af de mange fund, der i 1950’erne og 1960’erne blev udgravet ved borgområdet. Med den nye udstilling flyttes en del af fundene helt tæt på findestedet og giver dermed publikum en mere samlet og meget bedre museumsoplevelse.

Den nye udstilling på Fyrkat Møllegård kommer dels til at give de besøgende en introduktion til fortællingen om Fyrkat og de andre danske vikingeborge fra Kong Harald Blåtands tid, dels til at udfolde den unikke fortælling om Vølven fra Fyrkat. Hun var en troldkvinde, der blev fundet i en af de grave, der blev udgravet ved vikingeborgen.

Udstillingen henvender sig til både børn og voksne – og såvel danske som udenlandske besøgende. Med formidling gennem film, genstande og digitale virkemidler vil de besøgende få en levende helhedsoplevelse, hvor der både er plads til interaktion, nørderi og mulighed for at få masser af spændende viden.