Rundvisning: – Kom med indenfor i Jens Bangs Stenhus

I Aalborg midtby ligger et smukt gammelt stenhus, hvis lige ikke kendes i Danmark eller hele Skandinavien for den sags skyld. Der er tale om Jens Bangs Stenhus ved Nytorv, der blev opført som købmandsgård i 1624.

I anledning af 400-året for opførelsen af det imponerende hus inviterer Nordjyske Museer nu indenfor til en eksklusiv rundvisning. Du kommer med hele vejen rundt om købmandsgården og ind bag husets mure fra kælder til det øverste spidsloft.

Foruden historier om de mennesker, som har beboet huset i fire århundrede, får du derfor også et helt unikt indblik i stenhusets særlige arkitektur.

Huset blev bygget i renæssancen af den rige storkøbmand Jens Bang. Bygningen rakte højt op over alle andre købmandsgårde – kun overgået af byens kirketårne – og facaderne var overdådigt udsmykket med ornamenter og ansigter af engle og djævle hugget i sandsten.

Det blev opført direkte ned til Østerås havnekaj, så varer langvejs fra let kunne losses fra pramme og ind i handelsboderne i underetagen eller hejses op på pakloftet under taget. Huset stod færdigt samme år som Børsen i København, og det var både i stil og funktion et nordjysk modstykke til Christian 4. præstigebyggeri i hovedstaden.

Efter Jens Bangs død blev huset opkøbt af den unge Johannes Friedenreich som her indrettede et af landets første og største apoteker, der i århundreder forsynede hele Nordjylland – ikke bare med medicin, men også med krydderier, vin og andre luksusvarer. Svaneapoteket åbnede i 1670 og lukkede først i 2013.

Den indflydelsesrige apotekerfamilie ejede bygningen, indtil de lod den overgå til den fond, som i dag driver Jens Bangs Stenhus.

Rundvisningen forestås af konservator og museumsinspektør Per Thorling Hadsund fra Nordjyske Museer. Sammen med historiker og forfatter Jakob Ørnbjerg står han bag den nye bog om Jens Bangs Stenhus ”Købmanden, apotekeren og enkerne”, der udkommer i august 2024.

Arrangementet er en del af fejringen af 400-året for opførelsen af Jens Bangs Stenhus.