Velkommen til Karolinelund

Tivoli Karolinelund er en skattet del af den fælles aalborgensiske identitet og sjæl, og mange har gode minder derfra. På Aalborg Historiske Museum kan du opleve en mindre udstilling om den kendte tivolihave.

Karolinelund åbnede porten første gang i 1947 og gennem mere end et halvt århundrede har begejstrede børn og voksne skreget, grint og hvinet, når de besøgte tivolihaven midt i Aalborg. Stedet lukkede i 2010, men erindringen om det populære forlystelsessted lever dog stadig i bedste velgående.

Den farverige udstilling ”Velkommen til Karolinelund” bringer den gamle tivolistemning igen til live. Den fortæller historien om det kendte og elskede tivoli, og bringer publikum på en rutsjetur ned ad memory lane. For hvem husker ikke djævelen på forsiden af spøgelseshuset, radiobilerne, Kålormen, Boomerangen og de andre rutsjebaner?

I den udstillingen møder du blandt andet Pjerrot, en karusselhest, Thomas Dams mange trolde fra tivoliparken samt djævelen fra spøgelseshuset. Du kan også opleve dig selv i sjove og skæve udgaver i spejle fra spejlhallen og genopleve en tur i LOOPING – eller ”den gamle rutsjebane”, som den blev kaldt.

Udstillingen bringer minderne frem hos de besøgende, og for mange vil det være ren nostalgi og glæde, de møder. Samtidig bringer den generationerne sammen, for gennem årene har de fleste aalborgensere besøgt tivoliet – ung som gammel.

Udstillingen kan ses fra 10. februar 2024 og frem.