Book en rundvisning i Apotekersamlingen

Svaneapoteket lå i stueetagen i det imponerende stenhus fra 1665 og helt frem til 2013. Gennem årene har apotekerne sat udtjente krukker og møbler, udgået medicin og gamle apparater op på loftet – ganske som enhver anden familie, der lige skal have ryddet ting af vejen. Her har tingene stået indtil i dag, hvor loftet er omdannet til museum og åbent for rundvisninger.

Samlingen på 3. sal er fyldt med mange forunderlige og sære piller, miksturer og salver. På rundvisningen går vi rundt blandt 2.000 forskellige slags medicin, hvor vi bl.a. skal se på sære lægemidler som ’Lapis Divinus’, som betyder guddommelige sten, og på ’spansk flueplastre’.
Desuden fortælles historien om verdens mest berømte lægemiddel, ’theriak’, som blev kreeret til kejser Nero, som modgift mod dyregifte, og som skulle indeholde mindst 70 forskellige ingredienser.

Vi skal se på apotekerens mange instrumenter og metoder til at knuse, pulverisere, destillere og koge alle de forskellige slags medicin, som han skulle kunne fremstille til byens borgere, til dem som vel at mærke havde penge nok til at betale.

I 1600-1800tallet var apotekeren en del af byens elite. Han var højtuddannet, kunne læse og skrive latin og havde handelsforbindelser til hele den kendte verden. Han kunne bringe eksotiske varer hjem til Aalborg, som hellig jord fra malta, drageblodstræ, tørret slangekød, fra fjerne egne som Nordafrika, Vestindien og Sydøstasien.

Denne enestående samling er, takket være apoteker Sigurd Carl Strøyberg, en af de største apotekersamlinger i Nordeuropa, og kan kun tilgås i forbindelse med en rundvisning.

Varighed: 1 time

Bemærk, at rundvisningen foregår på 3. sal i Jens Bangs Stenhus, og adgang sker via trapper. Der er ikke elevator tilgængelig. Rundvisningen er derfor ikke egnet for kørestolsbrugere.

For booking og information om rundvisninger på Apotekersamlingen kontakt os på tlf. 99 31 74 02 eller mail: [email protected]

Priser 2022

Private grupper, foreninger mv.

1.000 kr. (1-10 personer) 1.500 kr. (11-15 personer) Entré til museet er inkluderet i prisen. Kapaciteten er på maksimalt 15 personer.

Grundskoler og ungdomsuddannelser

600 kr. (1-15 personer) Entré til museet er inkluderet i prisen. Kapaciteten er på maksimalt 15 personer.

Videregående uddannelser

750 kr. (1-10 personer) 1.125 kr. (11-15 personer) Entré til museet er inkluderet i prisen. Kapaciteten er på maksimalt 15 personer.