Rundvisning: Oprør i Nordjylland

Er nordjyder specielt oprørske? Er der et særligt sammenhold i det nordlige såkaldte Udkantsdanmark, som maner til kamp mod uretfærdigheder? Det undersøger Aalborg Historiske Museum i udstillingen Oprør i Nordjylland, hvor du rejser tilbage i tiden til en række nordjyske oprør – blandt andet det nok mest berømte, som mange nordjyder den dag i dag stadig identificerer sig med – Grevens Fejde anført af bondesønnen Skipper Clement.

Rundvisningen er en slags vandring, hvor du skridt for skridt tages med på en rejse tilbage i tiden for at finde spor efter det nordjyske oprørs rødder. Rejsen begynder med nogle af de nyeste nordjyske oprør, som vi så udfoldet i protesterne mod skifergas-boringen ved Dybvad i 2010’erne, sangprotesterne ved naziborgen i Nørresundby i 1990’erne og oprørsbevægelsen Frit Vendsyssel i 1970’erne.

Herefter går turen til kampen for etableringen af Aalborg Universitets Center i 1974, oprøret mod den tyske besættelsesmagt under 2. verdenskrig og den arbejderkampidentitet, der har præget Aalborg siden industrialiseringen i årtierne omkring 1900.

Rejsen slutter med fortællinger om de tidlige nordjyske bondeoprør med særlig vægt på Grevens Fejde, hvor bondesønnen Skipper Clement anførte en nordjysk oprørshær af bønder og borgere kæmpede for Aalborg. Desværre tabte de til feltherre Johan Rantzaus professionelle hær af landsknægte 18. december 1534 under Stormen på Aalborg. Udstillingen omfatter en del af den massegrav for de faldne nordjyder i 1534, der blev udgravet af museets arkæologer 2014-15 og 2019.

Slaget blev kulminationen på kongerigets sidste borgerkrig, og det har gjort Skipper Clement til en oprørsreference i en generel fortælling om nordjysk kamp mod uretfærdighed og overmagt – helt frem til i dag.

Foto: Ard Jongsma

Bemærk venligst, at købte billetter ikke refunderes, og de byttes ikke til andre datoer eller arrangementer.