Byvandring: Aalborg under besættelsen

Nordjyllands Historiske Museum tilbyder henover foråret og sommeren en række guidede byvandringer i Aalborg under besættelsen.

Den tyske besættelse af Danmark 1940-45 var særdeles nærværende også i Aalborg, hvor der blev udført sabotagearbejde af lokale modstandsfolk, og hvor tyske soldater var et synligt element i bybilledet.

Du kommer i løbet af byvandringen forbi nogle af de steder, hvor besættelsestidens mest dramatiske begivenheder i Aalborg fandt sted, mens museets guide fortæller levende historier, så du næsten kan høre maskingeværerne i det fjerne.

En af Danmarks første modstandsgrupper var fra Aalborg

Den kendte Churchill-klub var en af Danmarks første modstandsgrupper. De havde tilholdssted ved Helligåndsklosteret i Aalborg, og ved byvandringen får du naturligvis den fascinerende historie om de modige, unge drenge fra modstandsgruppen. Det startede med småting som for eksempel at pille skilte ned og klippe ledninger over. Siden udviklede det sig til regulær sabotage, og hvælvingerne under Helligåndsklosteret blev brugt som skjulested for våben og ammunition, som drengene stjal fra tyskerne.

Medlemmerne af Churchill-klubben blev anholdt 8. maj 1942 og i første omgang fængslet i arresten i Kong Hansgade. Fordi den danske stat stadig selv på dette tidspunkt opretholdt justits i landet, var drengenes straffe relativt milde set i forhold til de straffe, der senere blev tildelt modstandsfolk for lignende forhold. Medlemmerne blev alle løsladt før krigen var omme, og flere nåede at blive aktive modstandsfolk på ny.

Under byvandringen kommer du også forbi det sted, hvor den tyske værnemagt holdt til under krigen, samt steder, hvor der foregik sabotage og schalburgtage (modsabotage). Undervejs vil du se flere mindeplader for faldne modstandsfolk samt modstandsmandens Niels Erik Vangsteds grav på Almenkirkegård.

Bemærk venligst: Købte billetter refunderes ikke.

Arkivfoto.